A Google hatása az építőiparra

Az internet ma már akarva, akaratlanul, észrevéve vagy észrevétlenül, de rendkívüli módon befolyásolja életünket és mindennapjainkat. Gondoljunk bele csak például abba, hogy megvettünk-e volna bizonyos holmikat vagy készülékeket, ha nem látjuk korábban az interneten?

A világháló ráadásul ma már majdnem mindenki számára elérhető, így emberek milliárdjai használják napi szinten, különös tekintettel a Google keresőjére, amit mindenki ismer, mindenki rendszeresen alkalmaz abban az esetben, ha valamire szüksége van. Éppen emiatt a keresőóriás példának okáért igencsak komoly hatást gyakorolt az építőiparra is, noha ez a hatás nem közvetlen, inkább hosszabb távú és közvetett folyamat volt.

Tudat alatt befolyásol minket

A Google új logója 2015-ben

A Google új logója 2015-ben

Noha a Google nyíltan soha nem ismerte ezt el – mert a valóságban ténylegesen soha nem is volt ilyen törekvésük –, de a kereső találati listája, a keresőben található első helyezettek, valamint reklámok tudat alatt befolyásolják gondolatainkat és ízlésünket is. Ez természetesen szintén csak közvetetten a Google „hibája”, hiszen nem ők kértek meg bizonyos weboldalakat vagy szolgáltatókat arra, hogy pénzért hirdessenek azért, hogy reklámot kapjanak, illetve SEO-szakembereket fogadjanak annak érdekében, hogy honlapjaik, ezáltal az általuk kínált dolgok jó helyezést érjenek el a találati listán. Ők csak megadták a lehetőségét ennek, és aki tud, illetve akar, az bizony él vele, ezáltal pedig jelentős mértékben befolyásolja a közvéleményt.

Ha hasonlatot keresünk, olyan ez, mint a televízió. A TV önmagában még nem sátántól való dolog, hiszen nézhetünk rajta általunk választott filmeket is, de amennyiben valamelyik tévéadót nézzük, akkor a reklámokat is megkapjuk vele együtt, de nem a tévé, hanem a csatorna és a reklámozó a hibás abban, hogy ilyenekkel szakítják meg kedvenc műsorainkat. A Google pontosan hasonló elven működik, így ilyen téren tudja befolyásolni az építőipart is. Példának okáért, amennyiben házat szeretnénk vásárolni, és ragaszkodunk egy kisebb összegű ingatlanhoz, de a kereső első helyén egy olyant találunk, ami drágább, és belemegyünk, azzal máris befolyásolt minket a kereső, ezen felül pedig a teljes iparágat is, hiszen ha mi úgymond „bedőltünk”, akkor másik is hasonlóan cselekednek majd.

Pozitív és negatív hozadéka is van

Hogy a Google csak negatív vagy csak pozitív hatást gyakorol-e az építőiparra, azt nem lehetne egyértelműen meghatározni. Ami konkrétum és tény, hogy a keresőóriás az ipari hangulatnak megfelelően árt vagy használ a helyzetnek. Ha például szárnyal az építőipar, olcsóbbak a lakások, és ezt sok helyen megírják, a Google pedig a találati listákon indexeli, akkor az további lökést adhat az iparágnak. Ha viszont rossz a helyzet, csökkennek a lakáseladások, vagy mélyül a válság, és az erről szóló cikkeket a Google jobb helyen indexeli – általában önkívületi hibájából persze –, akkor azzal a statisztikák szerint tovább ronthat a helyzeten, mert az emberek folyamatosan értesülnek a helyzetről, és ennek megfelelően alakítják vásárlásaikat, valamint véleményüket.

Hozzászólás írása